Tuesday, June 21, 2011

MAKEUP Vs DUIT PART 1

OMG ! ! !

Macam mane nie.. Nafsu untuk membeli semakin tinggi.. Tapi duit habuk pun takde.. Xpe2.. Nanti dah dapat keje.. Nak beli makeup banyak2.. Hujung bulan xde duit boleh mamah foundation + eye shadow +compact powder.. Baru la kenyang..

Nak share sikit tips untuk makeup.. Nak kate pandai makeup tu tak la.. Cuma nak kongsi ape yang aku tahu.. Sikit sebanyak boleh gak bantu korang..

Okey..
1. Untuk first skali sebelum sapu ape2 kat muke, aku pakai Olay Total Effects.. Untuk mencegah penuaan.. Takkan dah berkedut baru nak cegah.. So aku cegah dari sekarang.. Harga dia tak mahal.. Satu botol tu aku boleh pakai dalam 4 hingga 5 bulan.. So, jimatkan.. Dia ade banyak jenis.. So ikut la muke korang jenis berminyak or yg jenis dry skin.. ( Harga kalau x silap dalam RM30 smting la..kalau ade sale murah skit.Tapi tahan lama)
^ OLAY TOTAL EFFECTS

2. Lepas dah sapu Olay kat muka n leher, so boleh la start makeup.. Biasanya aku terus guna bedak.. Tapi baru2 nie time tengah syok jalan2 kat sekitar pavi, tibe2 STAGE ade buat SALE.. so aku try la guna dia punye foundation..

Colour dia ikut la colour kulit korang.. yang aku pakai no 06. Kakak ipar aku cakap kalau normal skin biasanya no 07. Tapi bile dah pakai yang 06 rase macam sesuai plak..

Kalau tak nak guna STAGE, korang boleh jugak gunekan MAYBELLINE atau KRYOLAN tv paint stick. Untuk KRYOLAN yang pernah aku guna 3w,4w and NB. Normal colour 4w untuk aku..kalau NB nie macam cerah sangat.(Harga Stage dalam RM90.Kalau ade sale sangat murah. Maybelline dalam RM20 smting. And untuk Kryolan dalam RM70 dah boleh dapat kalau jumpa kedai yang jual muarah..Tapi still harga bawah RM100. Satu stick tu tahan sangat lama..)


^ STAGE

^ KRYOLAN

3. Okey, lepas korang dah pakai foundation.. Boleh la pakai bedak.. Bedak yang biase aku guna ialah bedak PIXY. Yang biasa aku guna adalah jenis TROPICAL BEIGE..

Srius aku cakap lepas pakai bedak nie aku tak pernah guna bedak lain.. Memang puas hati.. Harga pun sangat murah. Dalam RM10 sahaja.. Kat mane2 pun boleh dapat.. Dan kalau pakai bedak nie, ade dua cara..

First korang pakai dengan span basah dan dia akan jadi macam fou
ndation.. cara kedua korang pakai dengan span kering.. Pun boleh jugak.. Kalau dah pakai foundation tu just touchup2 skit sudah la..
^ Bedak PIXY

Stakat nie dulu Ilmu yang nak dikongsi.. Nanti Part 2 kite sambung lagi.. Dan di part 2 nanti aku bagi taw kat mane boleh dapat barang2 nie..

TATA

*Gambar yang digunakan sekadar hiasan semata2..Dan dijumpai di Google*

5 comments:

ehah helmi said...

mmg x pnh tkr cmpct pwder len...pixy best =)

Hana Fikri said...

yep..memang best kan...rugi sape yg x try..bagi org2 yg sderhana mampu nak beli 10...

ehah helmi said...

btol...hrga b'pttan...kryolan pnh try ibu pny...best jugak...tp pkai skali jer..sbb pkai pixy pon da ckp...

Unknown said...

waah..bagus2! cik hana mmg pandai mekap! sume info adalah benar.hehe.

cuma erin xigt laa dlu masa menari pakai kryolan no brape. mcm pakai 6w or 5w je kot? sbb utk stage kn..xle putih2..nnt amek gmbr nmpk berbelang.hehe. xpernah pakai utk bjalan pun.

pixy mmg d best choice la sbb leh jdkan foundation, leh jadikan bdak asas. cume guna span basah n kering cm yg hna ckp tu je. good job girl!

Hana Fikri said...

EHAH : PIXY memang sangat berpatutan..harga muran tapi hasil dia sangat mantap..

kryolan kalau pakai nak cuci dia agak susah..kene cuci bersih2 kalau tak muke ade problem nanti..

ERIN : x pandai sangat..stakat muke sendiri berani la nak try..heheheh..

tu la..lepas dah taw pixy tu sangat elok hana x pernah tukar bedak lain..selalunye tergoda jugak kalau tgk bedak yang bekas comel2..tapi x layan dah pas jumpa pixy..heheheh..

Thankx erin..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...